Skrov



Nu är bygget igång. Byggbordet togs fram och skruvades ihop. Det fick förlängas en bit. För att få plats står nu bordet diagonalt i garaget. Det är inte optimalt men så lär det vara ett bra tag framöver.

Bordet justerades i våg med hjälp av korslasern och en kloss, precis som vid Frejabygget. Extra stödben i ändarna så det blir helt stumt. Sedan skarvning av lite ribbor. Det blir två i fullängd på varje sida till relingen och så en kölribba till att börja med. Sedan skarvar jag allt eftersom.

Montering och justering av spantmallarna gjordes med hjälp av vinkelhake och vattenpass. Bordet är ju rakt o plant. Men jag hade ändå korslasern uppställd och inrattad på konstruktionsvattenlinjen och centerlinjen. Det blir liksom en visuell bekräftelse mall efter mall på att allt är rakt.

Lite pyssel var det att få till innerstävarna bra. Först passa in i höjd och längd. Därefter anslutning mot kölribba. Här är det provpassning i aktern på gång.

Sedan fasa kanten med putshyveln så ribborna ansluter bra innan fastsättning och ihoplimning med kölribban. Som synes i bilden ovan har jag tillfälligt häftat ribbor längs relingslinjen på spantmallarna. Jag började göra så redan när jag bygge min Frej. Det underlättar väsentligt för att få relingsribban rätt och i våg.

Jag provar med att limma ihop ribborna med vitlim allt eftersom. Vi får se hur det går. De är inte profilfrästa men det är mest plana ytor så ribborna ligger ändå kloss an varandra. Det är fören som syns här:

Skälet till denna limning är att undvika limning med epoxi. Paulownian är lite porös så om jag häftar och sedan slabbar på epoxi för limning misstänker jag att det kommer suga in mer epoxi än jag önskar.

Med klämmor, tejp och små hjälpande klossar limmar jag ribba för ribba. Häftklammer bara till första relingsribban och kölribban så de sitter på plats.

Det tar längre tid att limma än att häfta. Skarving tar också en stund, men det blir inget spill alls. Jag slipper ett epoximoment och kajaken ska i sjön till våren, så jag har gott om tid.