Redo för lack

Det har varit lite motigt i veckan som gått. Det började bra med slipning av skrov och däck. Här är halva skrovet slipat. Jag använde korn 180 på excenterslipen, snabbare hade det gått med korn 120, men de pappren hade tagit slut.

När jag sedan kom till skarven dök det upp smala luftblåsor. Många blåsor. Jag hade lagt remsorna fel. Den undre ska ner på skrovet och den övre upp på däck. Jag hade på ena sidan tydligen gjort tvärt om. Det får till följd att epoxin kan smita där remsorna överlappar. Epoxin rann bort, kvar blev luft. Så här såg det ut när luftbubblorna sprättats upp:

Det blev till att blanda lite mer epoxi och fylla i. Det var ganska många bubblor lite oregelbundet från för till akter. Men tack och lov bara på en sida. När det var åtgärdat blev det fortsatt slipning. Jag hängde upp kajaken så den enkelt kunde lutas lagom när skarven slipades. Mycket lättare att se om ljuset kommer i rätt vinkel. Avslutade med ett varv med 240-papper.

Sedan var det bra. Det blev städdags. Lite underlig känsla att plocka undan plastprylarna. Färdigbyggt, slut, finito. Jag ska lacka i garaget så det blev noggrann städning. Luftrenaren med förra årets pollenfilter ska få stå och gå inatt. Jag har laddat upp med prylar för lack och slutmontering:

Två-komponents klarkack, dammfilter och kolfilter av rätt sort till andningsskyddet. Heltäta skyddsglasögon har jag också. Lacken är bra men inte rolig att hantera inomhus. Tyvärr går det inte att lacka ute nu. Det är för opålitlig temperatur och alldeles för mycket pollen i luften.

Jag tänker lacka hela kajaken i varje strykning. Därför är den nu upphängd på detta vis:

För att inte träbitarna ska glida iväg med olycka som följd låste jag fast dem med två stoppskruvar. Ett dubbelt lager plast ligger också mellan träbit och däck så det går att lossa träbiten om jag dräller med lacken.