Mest däckjobb

Utsida sarg ska också få 2 lager glasfiber. Det är pilligt att få till det bra så denna gång hänger jag upp däcket och hoppas på att det blir enklare att laminera då. Men det var mycket blandad kompott med sargjobb först och sist.

Jag började med att slipa rent från limningen. Det var enkelt. Tänk så mycket lättare det blir när man ser vad man gör.

Sedan skära mera glasfiberremsor. Jag plockade också fram slang och repstumpar till linbeslagen.

Beslagen blir enligt Thomassons byggbeskrivning en gjuten kanal. Det har jag på mina andra kajaker och de är så bra att det blir likadant nu. Med slangdiameter 11 mm får man i 2 st däckslinor med diameter 6 mm i de färdiga beslagen. Först märka ut ungerfärlig placering och kontrollera med linor.

Sedan markera och borra hål. Det är trevligt med helt runda hål så jag skaffade en bra träborr med centrumspets och med skär i ytterkanterna.

Alltid nervöst att göra hål i kajaken. Men det gick bra, provade lite med en lina efteråt:

Det hade gått undan hittils så jag började med fästen för fotstödet. Letade fram en gammal mall så jag fick hjälp med några mått. Putsade också lite på kompasshuset som jag ska ha fastsatt på fördäck.

Fotstödet blir en flyttbar träplatta. Fästen gör jag av en bit gammal bänkskiva. Det blev fyra hack, det räcker för våra behov. Med stående trä blir det superstarkt. Först mallning.

Här är fästena under tillverkning. Lutar lite på spåren så det blir lite vinkel på fotstödet.

Träplattan låses sedan fast på det allra enklaste sättet. En torksvamp trycks in mellan fotstöd och däck. Mer om fotstödet kommer senare. Nu var det tid att börja laminera.

Lamineringen av utsida sarg gjordes sist. Det fick bli en halva i taget. Första halvan är här på gång.

Det är pilligt men helt klart mycket enklare när däcket hänger på sidan. Det fick härda ett par timmar innan jag vände och tog andra sidan. Det blev en sen ikväll.