Insida skrov



Efter andra epoxistrykningen på skrovet är det dags för insidan. Men för att inte skjuta en massa slipjobb framför mig fick det bli lite slip och en del sickling utsida först.

Sedan var det dags att vända skrovet. Från förra bygget hade jag sparat några vaggor. Spännband hängdes upp och lite skyddsplast att klä vaggorna med letades fram.

Men innan jag började ta loss spantmallarna kom jag ihåg att göra styrhål, det gjorde jag även till förra bygget. Mallarna ska ju tillbaka senare för däcksbygget. Det var ett elände att passa in dem på mitt första bygge så lite hjälp är på sin plats. Jag borrade med 2 mm borr styrhål för den skruv jag ska använda att fixera mallarna med.

Sedan var det bara att skruva loss spanten och lirka bort dem. Alla utom spantmall 1 och 12, de sitter fast i stävarna med en liten skruv så de fick följa med upp.

Tiden jag la på hyvling av ribbornas kanter betalade sig. Det är ganska tätt och slätt även på insidan.

Tyvärr stog jag och tittade lite för länge på innerstävarna. Jag hade tänkt låta de vara kvar. Men när jag såg de skarpa vinklarna och djupa dalarna blev jag påmind om hur svårt det är att få till glasfibern där. Det ville gärna bli luftbubblor och massa förtjockad epoxi på förra bygget. Så bort med en del av innerstävarna blev beslutet. Det är trångt och svårt att komma åt men en 15 mm cyliderborr i borrmaskinen och stadig hand tog bort det mesta. Finlir med handkraft snyggar till det sista. Kvar blir yttersta biten, men där ska det bli genomgående stävhål så det är bara bra att lite är kvar. Här är det fören som snyggas till:

Sedan blev det slipning och sickling, sickling och sickling. Började med excenterslipen med korn 40 för att jämna till och få bort skarpa kanter och epoxibulor från klammerhålen som gör att sickeln fastnar. Därefter runda sickeln för att få det jämt. Bandslipen låter jag bli nu, det är alltför lätt att göra djupa sliprepor på insidan.

En hel den träull blev det, och ömma fingrar på köpet. Mina kontorshänder är inte riktigt vana att arbeta så intensivt med en sickel. Ett handtag till sickeln vore bra men då tappar man kanske känslan. Vi får se om det blir något prov av det till däcket.

Längst ut i stävarna kommer man inte åt med sickeln så där fick det bli skrapning med ett skåljärn istället. Det fungerade bra, slätt blev det men superfinnish blir det inte med den.

För att få någorlunda bekväm arbetsställning när jag sicklar sidorna hänger jag skrovet lite på sned.

När jag var nöjd med sicklingen blev det ett varv med 120-papper i excenterslipen, särskilt runt blivande sittbrunn. Sedan fick det vara bra.

I veckan som kommer ska det bli grundning insida samt träkilar och sågspånsblandad epoxi för att fylla det sista i stävarna.



En reaktion på ”Insida skrov

  1. Fantastiskt bra tips! (2mm-håltagningen, hängande snett skrov för sickling). Kul att äntligen se Frej på dina bilder också, den har på något sätt alltid hamnat utanför bilden 🙂

Kommentarer inaktiverade.