Däcksdetaljer



Nästa steg är alla detaljer på däcket. Det är sittbrunnssargen, luckförsänkning, linbeslag, förstärkningar och så förstås slipning och glasfiber insida däck.

Först tog jag mig an sittbrunnssargen. Den blir 18 mm hög i bakkant och 20 mm framkant. Det är måtten som slutligen blev på Tippe och det fungerade bra till både kapell och tuilik.

Först passad i höjd och slipad till mjuk rundning.

Vitlim även här som synes ovan. På med en fläns och press i någon timme. Jag la några träklossar under flänsen i akterkant så den höll sig parallell med däcket.

Därefter renfräst på insidan med handöverfräsen. Strykmåttet inställt på 24 mm, ritat och sedan sågat flänsen med handsåg. Min japansåg med mjukt blad fungerar bra till sådan sågning.

Innan jag snyggade till det sista på sargen vändes däcket. Nu blev det en stund slipning av insida däck. Inte så noga. Slätt utan nivåskillnader men med lite repor kvar, men det gör inget.

En tunn epoxisträng längs den kvarvarande uppstående sargkanten lades för att fylla lite glipor mellan sarg och däck. Praktiskt att ha en kant så den förtjockde epoxin hamnar rätt. Sargkanten rensågad och nerslipad efter det härdat. Då blev det en helt slät övergång mellan däck och sarg utan några ojämnheter.

Slutligen runda av alla kanter och även överkant fläns. Därefter var stommen till sarg och fläns klar för alla lager glas som ska på.

Hålet till akterluckan härnäst. Det blir RWO-luckor. Jag försänker inte akterluckan men jag sätter en förstärkningsring i 4 mm plywood. Ringen fräste jag ur med handöverfräsen, kom ihåg att spara centrumhålet denna gång, det gör inpassningen lätt. Här ligger ringen ovanpå däcket:

Ringen limmades fast den med med vitlim och sedan fräste jag upp hålet. Tyvärr blev det alldeles för tajt. Att kanten ska förseglas med epoxi kom jag på för sent, så jag fick ta upp hålet lite. Med en sliprulle i borrmaskinen gjordes det.

När luckhålet var klart fick däcket en grundstrykning med epoxi.

Främre luckan ska försänkas. En skål behövs. Den gör jag i glasfiber och kolfiber. Först en plugg. Denna gång i cellplast xps300. Lite lättare att jobba med än den xps200 jag använt tidigare.

Jag fasar kanten i ca 40 graders vinkel. Tycker försänkningen blir snygg så. Det är inte mycket försänkning som ska till så drällpipar behövs inte denna gång.

Sedan laminering, 4 lager glas och ett lager kolfiber blev det. Provade att lägga en bit peel-ply underst, sedan ett lager glasfiber. Därefter kolfibern. Efterföljande lager glas är lätta att lägga, man ser tack vare kolfibern att det är genomvätt med epoxi.

I samma veva la jag också glasfiber insida däck. Kilarna jag klippte bort när utsidan laminerades räckte. Jag klippte jack i glasfibern vid sittbrunnen så den lägger sig bra ned mot kanten. Men jag laminerar inte ner flikarna. Det försökte jag göra på mitt första bygge, det blir inte bra. Istället ska jag lägga remsor som jag klippt diagonalt över väven. De är mycket följsamma och lätta att lägga snyggt utan särkilt många skarvar.

Jag laminerade ett lager på insidan, sedan tog det stopp. All epoxi jag hittils använt är resterna jag hade över från tidigare byggen. Resterna tog nu slut så nu måste jag skaffa mer epoxi innan jag kan fortsätta.