Däcksdetaljer fortsättning



Med främre luckskålen på plats fortsatte jag med att först förstärka akterdäcket. Två tjusigt blå förstärkningar i cellplast inbäddade i tre lager glasfiber. Det är triangelformen på cellplasten som gör det hela mycket stumt.

Denna gång hoppade jag över kolfibern. Jag har fått lära mig att vid handlaminering bidrar kolfiber oftast mer med utseende än styrka och jag tänker inte titta in så långt under däck. I bilden syns också de två lagren glasfiber insida däck vid sittbrunnen runt över sarg.

Därefter hålkäl mellan sarg och fläns. Sedan slipning och förstärkning med två lager glasfiber utsida sarg. Jag lägger glasfibern 3 till 5 cm ut på däck. Enklast att göra en halva i taget med några timmars härdning mellan. Då lossnar inte remsorna av egentyngden när däcket vänds.

Med remsor klippta på diagonalen och däcket upphängt på sidan går det ganska bra. Bara lite trångt att komma åt i akterkant.

Härnäst blir det linbeslagen. Precis som på mina andra kajaker blir det en gjuten kanal. Lätta att göra och starka. Med hjälp av en mall markeras hålen med en borr.

Med mallen slipper jag en massa mätande. På med lite tejp i linje med en ribba, mät ut centrum eller hålkant. På med mallen. Två tryck med borren, bort med mallen och sedan borra. En kloss på undersidan som mothåll undviker fläkning.

Sedan lite försänkning från insidan. Ca 2 mm ner i trät gjorde jag försänkningen. Jag tänker att där kommer plast fylla ut och det blir därmed en hårdare mer hållbar kant.

På känt sätt i med fylld slang, klipp en massa rektangulära glasfiberbitar och sedan på med dubbla handskar för lite kladdjobb. Denna gången genade jag lite. Jag fyllde inte hålrummet med glasfibertrassel, istället fick det duga med förtjockad epoxi i hålrummet och därefter 4 lager glasfiber ovanpå. Då blev det så här:

Beslagen fick härda några dagar innan jag med viss möda fick ur slangbitarna. De satt mycket hårdare än tidigare gånger, sannolikt för att den gjutna kanalen blev mycket slätare tack vare den förtjockade epoxin. Fina kanaler blev det.

Sedan slip, fäste för lucklinor och till sist ett lager epoxi. Därmed är insida däck klart.



2 reaktioner på ”Däcksdetaljer fortsättning

  1. Hej! Jag är själv i början av ett kajakbygge (fast en Njord). Eftersom jag lutat åt att överge idén om att bygga med gran och häftklammer till förmån för att limma Paulowniaribbor blev jag väldigt nöjd över att hitta din blogg och har läst igenom den med stort intresse. Om du har tid att svara på ett par funderingar jag har skulle jag vara tacksam.
    1. Hur lång tid behöver du vänta på att limmet härdat för att kunna sätta nästa ribba?
    2. Skarvar du alla ribborna till fullängd på förväg eller skarvar du allt eftersom medan du fäster ribborna mot formarna som när man häftar? Stumlask eller snedlask?
    Med vänlig hälsning
    /Tony

    1. Hej Tony!
      Roligt att du hittat min blogg.
      1. Vitlimmet behövde minst 25 minuter att sätta sig, men i praktiken blev det längre tid än så.
      2. Alla ribbor skarvades med snedlask, men bara två relingsribbor och kölribban gjorde jag i fullängd i förväg. Resten skarvade jag allt eftersom direkt på skrovet.

Kommentarer inaktiverade.